رایزنی پوتین و علی اف درباره آخرین وضعیت منطقه قفقاز جنوبی-راهبرد معاصر

رایزنی پوتین و علی اف درباره آخرین وضعیت منطقه قفقاز جنوبی

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان چهارشنبه (۱۵ فوریه) در تماسی تلفنی درباره وضعیت کنونی «قفقاز جنوبی» گفت‌وگو کردند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 15
کد خبر: ۱۷۳۳۰۸

به گزارش راهبرد معاصر کرملین در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «در این گفت‌وگو وضعیت حاضر در منطقه قفقاز جنوبی و اهمیت گام‌های مستمر برای تضمین ثبات و امنیت در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان مورد توجه قرار گرفت. در این زمینه، اجرای بی قید و شرط تمام توافقنامه‌های بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان مورد تایید روسیه قرار گرفت».

کرملین اعلام کرد که چشم اندازهای توسعه بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی از جمله اجرای پروژه های مشترک در زمینه انرژی و حمل و نقل بین دو رئیس جمهور مورد بحث قرار گرفت و توافق شد که تماس‌ها در قالب‌های مختلف ادامه یابد.

جنگ در قره‌باغ میان ایروان و باکو در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف به جا گذاشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی‌ای که از ده‌ها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیرو برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

نخست‌وزیر ارمنستان چندی قبل گفت که ارمنستان آماده امضای توافقنامه سه جانبه با روسیه و جمهوری آذربایجان در مورد تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ به مدت ۲۰ سال است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اخیرا اظهار داشت که روسیه در پی حل و فصل همه جانبه روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان و پیشبرد صلح بین دو کشور است. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «امروز دو سال از صدور بیانیه در مورد توقف کامل نبرد و تمامی عملیات نظامی در قره‌باغ توسط روسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان می‌گذرد. ​​این اقدام به خونریزی پایان داد و روند زندگی مسالمت آمیز در منطقه ایجاد شد».

زاخاروا خاطرنشان کرد که نیروهای حافظ صلح روسیه که بر اساس بیانیه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ مستقر شده‌اند، به طور موثر وظایف خود را انجام می‌دهند و سهم قابل توجهی در ثبات وضعیت و تضمین امنیت در منطقه دارند./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار